Ingen är starkare än sin svagaste länk

Dela gärna!

Ingen plats, kommun, region eller land är starkare än sin svagaste länk. Därför måste man arbeta väldigt brett med utvecklingsfrågor. Svårast är ofta de mjuka faktorerna som tillit och tolerans, som bygger på tämligen komplicerade historiska, sociala och psykologiska processer.

”…kultur bidrar till attraktiva livsmiljöer och främjar kreativitet, kreativitet föder idéer och innovationer, idéer och innovationer tillsammans med riskkapital och ett bra företagsklimat skapar nya företag, nya företag skapar fler arbetstillfällen, arbetstillfällen ger ökade skatteintäkter, ökade skatteintäkter möjliggör en förbättrad offentlig välfärd, bättre infrastruktur och ett minskat skatteuttag. Välfärd, bra infrastruktur och måttliga skatter attraherar högteknologiska företag och utbildade människor, utbildning och väl fungerande och rättssäkra offentliga institutioner som främjar jämlikhet och jämställdhet föder tolerans och tillit, tolerans och tillit stärker kulturen i vid mening, kultur bidrar till attraktiva livsmiljöer och främjar kreativitet, kreativitet föder…”

Med fördel kan följande låt spelas i samband med läsningen ovan!

2 tankar kring ”Ingen är starkare än sin svagaste länk

  1. Nyfiken på källan till citatet. Är det från egen bok?

    Instämmer i sak men sådan förenklat orsaksförklaring kan vara riskfyllt. Speciellt i en sektor(kommunal platsutveckling) som länge varit fylld av grund förståelse men starkt framhållande av Richard Floridas teorier om den kreativa klassen och vad platser bör göra för att attrahera dessa.

    I Urban Express, en bok av Per Schlingmann och Kjell A. Nordström, staplades orsakssamband av detta slag där varje ord skulle sväljas utan tillstymmelse till nyans eller tvivel på dess riktighet.

    Men visst, ibland vill man bara ”berätta hur det ligger till” 😉

  2. Hej! Tack för responsen! Det är jag själv som kommit på texten, men den är från en PP-presentation om lokal utveckling som jag ibland använder.

    Jag håller med, men ibland måste man förenkla för att nå ut. När man håller föredrag, så går det ju att nyansera texten en del också.

    Ja, Florida har man väl citerat några gånger. Men hans idéer förklarar ju knappast varför Sunne går bättre än Filipstad, eller varför Gnosjö bättre än Högsby. Kjell A. Nordström ser jag främst som en försäljare av sig själv, men jag har å andra sidan aldrig läst något bok han skrivit.

Lämna ett svar till admin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.